Navigatie overslaan

Aanmelden & toewijzen

Om een Fokuswoning te huren moet je aan een aantal voorwaarden voldoen en bepaalde indicaties hebben. Daarvoor voer je meerdere gesprekken.

We snappen dat dit een ingewikkeld proces is waarin er veel op je af komt. Om het zo inzichtelijk mogelijk te maken voor je hebben we op deze pagina alle stappen die daarbij komen kijken op een rijtje gezet.  

  1. Eerste screening
  2. Woningbezichtiging
  3. Uitgebreid intakegesprek
  4. Dienstverlenings- en huurovereenkomst
  5. ADL-assistentie

Bekijk het woningaanbod en reageer

Voldoe je aan de voorwaarden zoals op pagina ‘Kom ik in aanmerking'? Dan kan je reageren op een woning via de pagina Woningaanbod. Hier zie je altijd het meest actuele aanbod van Fokuswoningen door heel Nederland.  

1. Eerste screening

Het Servicepunt kijkt samen met jou of je inderdaad in aanmerking komt voor het wonen bij Fokus. Deze screening wordt gedaan aan de hand van een telefoongesprek, een vragenlijst en een aantal aan te leveren gegevens. Het is handig als je de volgende gegevens vooraf hebt verzameld:  

  • recente medische gegevens en diagnose 
  • zorgplan van huidige zorgverlener 
  • bij een WLZ-indicatie een kopie van het CIZ-indicatie dossier. 

2. Woningbezichtiging

Een positieve uitkomst van de screening betekent niet automatisch dat je de woning gaat huren, maar dat je mogelijk wordt uitgenodigd om de woning te bezichtigen. De bezichtigingsdatum wordt vooraf bepaald. Er worden meerdere kandidaten uitgenodigd voor deze bezichtiging. De kandidaten met het meest passende profiel bij de woning krijgen hierop voorrang.   

3. Uitgebreid intakegesprek

Als je na de bezichtiging besluit de woning te accepteren wordt er een afspraak gemaakt voor een uitgebreid intakegesprek met de manager van het Fokusproject. De uitslag van die intake bepaalt of je wel of niet in aanmerking komt voor het wonen bij Fokus en dus voor de desbetreffende woning.  

Na intake met de manager wordt de kandidaat die het meest voldoet aan het vooraf opgestelde profiel als eerste voorgedragen aan de woningcorporatie.   

4. Dienstverlenings- en huurovereenkomst

Als je de woning krijgt toegewezen en aan alle voorwaarden voldoet, sluit je een dienstverleningsovereenkomst met Fokus en teken je bij de woningcorporatie het huurcontract.  

Het huren van de woning en het afnemen van ADL-assistentie zijn aan elkaar gekoppeld. Als de dienstverlening aan de cliënt eindigt, vervalt ook de huurovereenkomst. Zo blijven de Fokuswoningen voor Fokuscliënten beschikbaar. Dat is nodig voor de continuïteit van een Fokusproject.  Hierbij zijn de algemene voorwaarden van Fokus van toepassing.

5. ADL-assistentie

Fokus vraagt namens jou de indicatiebeoordeling voor ADL-assistentie aan bij het Centrum Indicatiestelling Zorg (CIZ). Op de dienstverlening van Fokus zijn algemene voorwaarden van toepassing.  

  

Ademhalingsondersteuning  

Voor potentiële cliënten met de behoefte aan ademhalingsondersteuning geldt dat er voorafgaand aan procedure eerst een multidisciplinair overleg (MDO) plaats moet vinden. Het MDO bestaat uit:  

  • de kandidaat  
  • de manager   
  • ADL-assistentie van het desbetreffende Fokusproject  
  • een verpleegkundig coach van Fokus  
  • de behandelaar van het Centrum voor Thuisbeademing (CTB).  
       

Dit is noodzakelijk om te bepalen of de zorgvraag past bij Fokus. Bij een negatief oordeel van Fokus en/of het CTB wordt de procedure definitief gestaakt.  

Contact

Heb je naar aanleiding van deze pagina nog vragen? Neem gerust contact op met ons Servicepunt. Onze collega's zijn op werkdagen bereikbaar via telefoonnummer 050-521 72 72 of via servicepunt@fokuswonen.nl.    

Telefonisch zijn ze bereikbaar op maandag-, woensdag-, en vrijdagochtend tussen 9.00 en 13.00 uur en op dinsdag- en donderdagmiddag tussen 13.00 en 16.00 uur. 

Op de hoogte blijven?

We sturen iedere maand een nieuwsbrief met updates.

Meld je aan